Det har nyligen publicerats en summering av ett forskningsprojekt som har studerat bl.a. säkerhetskultur och organisatoriskt engagemang bland två typer av flygbolag, s.k. lågprisbolag (t.ex. RyanAir och Easyjet) och fullservicebolag (t.ex. British Airways och Lufthansa).
Summeringen visar först på statistik att piloter på fullservicebolag arbetar mindre och tjänar mer än piloter på lågprisbolag. Piloterna på fullservicebolagen är också mer stolta över sin arbetsgivare, identifierar sig mer med arbetsgivarens värderingar och är mindre benägna att vilja byta arbetsgivare.
Därefter presenteras resultat som visar att det finns ett samband mellan säkerhetskultur och organisatoriskt engagemang. Resultaten visar också att piloter på fullservicebolag har en högre upplevd säkerhetskultur och organisatoriskt engagemang än piloter på lågprisbolag.
Avslutningsvis förs en diskussion, med stöd av annan forskning, att det finns samband mellan upplevd säkerhetskultur, säkerhetsrelaterat beteende och slutligen säkerhet. Vad detta betyder i realiteten för säkerheten ska vara osagt. Om det är mer eller mindre säkert att flyga med fullservicebolag alternativt lågprisbolag går inte att uttala sig om. Men, det är indikationer med möjliga betydande konsekvenser.
Jag anser att det är hög tid att ta denna typ av forskningsresultat på allvar. Det är dags, även som konsument, att ställa frågor, diskutera, samla information och ta ställning. Det kan också vara dags för många arbetstagare inom andra branscher, t.ex. bygg, transport och industri bara för att nämna några, att ställa sig frågan på vilket sätt som dessa resultat kan bidra till ökad säkerhet på sina egna arbetsplatser.
Summeringen (10 sidor) av forskningsprojektet finns att läsa via länken nedan. Fullständig rapport på 120 sidor är än inte publicerad.